🔸به گزارش عصر انرژی؛ روایت پل عنافچه، قصه چند دهه انتظار است؛ انتظاری تلخ که ریشه در خاک خوردن یک رویا، بلاتکلیفی یک پروژه راهبردی برای مردم منطقه و ساکنان ۴۲ روستای مسیر عنافچه بود.
🔸پروژهای که در سال ۱۳۹۸ با اعتبارات استانی کلنگ خورد و قرار بود با مبلغ ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان به بهرهبرداری برسد، اما با گذشت دو سال و تا سال ۱۴۰۰ فقط ۴ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد، با توجه به اینکه مصوبه ماده ۲۳ اعتبارات ملی را نداشت و به دلیل محدودیت اعتبارات استانی به نمادی از وعدههای بر زمین مانده تبدیل شده بود.
🔸پروژهای که در سایه بیتوجهی و بیعملی مسئولان وقت و ضعف در تأمین مالی، دیگر نه مردم امیدی به اجرای آن داشتند و نه مسئولان خود را به زحمت میانداختند، در این شرایط پروژه پل عنافچه به بن بست رسیده بود و در غبار فراموشی فرو رفت. تا جایی که پیمانکار درخواست اعمال ماده ۴۸ و فسخ قرارداد و جمع آوری کارگاه را داشت.
🔸درست در زمانی که امیدها رو به افول بود و مسئولان استانی حتی حاضر به بازدید از این پروژه نبودند، در مجلس یازدهم و از اواسط سال ۱۴۰۰ مهندس مجتبی یوسفی با رویکردی متفاوت و نظارت میدانی، پل عنافچه را در کانون توجه ملی قرار داد.
🔸 نماینده اهواز با درک اهمیت راهبردی این پروژه برای شهرستان باوی و مردم منطقه، نه تنها از منظر اقتصادی و ایجاد اشتغال، بلکه از منظر بازگرداندن اعتماد عمومی، تأمین اعتبارات ملی برای این پروژه را در دستور کار قرار داد.
🔸با پیگیریهای صورت گرفته توسط نماینده اهواز و با همکاری مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور، بخشی از مطالبات پیمانکار از پروژه های دیگر پرداخت شد و نیز اعتبارات جدیدی برای پل عنافچه اختصاص داده شد و نقطه عطفی در مسیر تأمین مالی و برنامهریزی برای تکمیل پروژه بود. با این اقدامات از اعمال ماده ۴۸ و فسخ قرارداد جلوگیری شد و باعث دمیدن جانی تازه در این پروژه مهم بود.
🔸در این راستا همزمان مهندس یوسفی با پیگیری از وزارت کار و رفاه دولت وقت قرار شد لوله های مورد نیاز پروژه از شرکت فولاد اکسین به صورت اقساط و با ضمانت دولت تأمین شود که با کارشکنی و عدم همکاری مدیران پروازی و غیر بومی وقت فولاد اکسین، تأمین لوله ها ۶ ماه به تأخیر افتاد، که با پیگیریهای ملی توسط مهندس یوسفی این مدیران غیر بومی مجبور به همکاری شدند که بعدها مدعی شدند این اقدامات در حوزه مسئولیت های اجتماعی است و سعی داشتند آن را مصادره به مطلوب کنند، در حالیکه هزینه لوله ها را به صورت کامل دریافت کرده بودند!
🔸پروژه پل عنافچه اگر با مسئولیت پذیری و پیگیریهای مهندس یوسفی نبود، با محاسبه نرخ تورم و فهرست بها در این سالها به بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت و شاید برای همیشه به فراموشی سپرده می شد!
🔸مهندس مجتبی یوسفی نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی از پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۵ درصدی پروژه پل عنافچه خبر داد و با بیان اینکه با استفاده از اعتبارات ملی و مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت تاکنون بیش از ۳۴۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده است، ابراز داشت با پیگیری های انجام شده از سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر برای پل عنافچه تا پایان امسال در نظر گرفته شد.
🔸نماینده اهواز با تقدیر و تشکر از زحمات ارتش و همه مسئولان استانی و ملی که در راستای خدمت بی منت به مردم ولایتمدار این خطه گام های ارزشمندی برداشتند، بیان کرد: متوسط اتمام پروژه ها در کشور بین ۱۵ تا ۱۸ سال است که بحمدلله با همراهی مردم نجیب حوزه انتخابیه در مدت زمان ۱/۵ سال پروژه های عمرانی ماندگاری نظیر میدان ورودی شهر ویس تأمین اعتبار ملی شد و پس از انتخاب پیمانکار و تجهیز کارگاه به مرحله اجرایی رسید.
🔸مهندس یوسفی با اشاره به دیگر پروژه های عمرانی مانند آسفالت و بهسازی اتوبان کوت عبدالله – شادگان با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان و همچنین آسفالت، روشنایی و نصب نیوجرسی در اتوبان اهواز – ملاثانی بیان کرد: با اقدام عملی و با همراهی دولت و مجلس مصمم به حل مشکلات مردم هستیم.
دیدگاهتان را بنویسید